Hogy miért nem irigylem az e-mail marketingeseket? Nézzük meg, hogy ismerős-e a következő helyzet. A marketingünk jól működik, a kampányok többé-kevésbé hozzák az eredményeket, a website úgy teljesít, ahogy kell. A közösségi médiát persze mindig lehet jobban csinálni, de most nem az a téma.
A hírlevél küldés kihívásai
Tegyük fel, hogy a portálon fel lehet iratkozni például hírlevélre. Ritka az, hogy egy általános e-mailt minden feliratkozónak elküldünk, a jellemző inkább az, hogy szegmentáltan küldjük. A heti vagy akár több kampány adatbázisát manuálisan kell leválogatni és feltölteni a hírlevél szoftverbe, mert az adatok egy belső adatbázisba kerülnek (tegyük fel CRM-be), ami össze van kapcsolva az üzleti folyamatokkal. Eddig a dolog tökéletesen működik.
Az e-mail kommunikáció - amivel az e-mail marketinges foglalkozik - egy hírlevél szoftveren keresztül, tehát egy harmadik szereplőn keresztül történik. Itt persze gondok lesznek a leiratkozások kezelésével, a visszapattanásokkal és a duplikációkkal, mert ezek az adatok hetente feltöltésre kerülnek a hírlevél szoftverbe, majd utána töröljük őket és újakat töltünk fel. Mindezt azért, hogy ne legyen egymillió adat a hírlevél szoftverben, hanem csak azok, amelyekkel foglalkozunk. Ez részben tehát pénzügyi kérdés is, mert egymillió adat a hírlevél szoftverben, az drága lenne.
Így összességében egy hónapban kevesebb címre történik a kiküldés, mint amennyi feliratkozó van, de mindenki megkapja a szegmentált üzeneteket, ritkán az általános hírleveleket is.
A szegmentált üzenetek leginkább olyan cégeknél fordulnak elő, akiknél komplexebb csali van a website-on. Pl. adatokat kell kitölteni, melyről visszaigazolást kapunk; használni kell a kalkulátort, majd az eredményeket személyre szabottan kapjuk meg e-mailben, és ezt követően folytatódik az e-mail kommunikáció. Ezeknek az e-maileknek jóval magasabb a kinyitási és kattintási aránya, mint az általános hírlevelek esetében, hisz ezek az üzleti folyamatokhoz kapcsolódnak.
Említettem, hogy az adatok a website formból kerülnek be a CRM-be vagy belső adatbázisba. Amennyiben ez nincs összekapcsolva a hírlevél szoftverrel, akkor oda manuálisan kell feltölteni az adatokat. Tehát a CRM-ből le kell válogatni, át kell nézni, és csak ezután, több ellenőrzést követően lehet feltölteni a hírlevél szoftverbe.
Milyen problémák lehetnek az adatok importálása során?
A duplikációk és visszapattanások akkor fordulnak elő, amikor feltöltünk egy adatbázist, majd egy hét múlva leszedjük és feltöltünk egy újat. Ez esetben, vagy nem tud leiratkozni a felhasználó, vagy leiratkozik, de nem marad adat. Ha visszapattanás történik, az az egyik héten még látható, a következő héten már nem, tehát teljes a kavarodás a fel és letöltések miatt.
Megoldás marketing automatizálás segítségével
Adatok továbbítása: az adatok továbbra is a CRM-be kerülnének a website-ról. Ezt a cégek több mint valószínű nem változtatnák meg, mert az üzleti folyamatok fontosak, ezért arra kapcsolódna rá a marketing. A marketingautomatizálási szoftverekkel ez lehetséges is, mert API-n keresztül lehetőség van a teljes oda-vissza összekapcsolásra. Ha valaki leiratkozik, akkor ennek szinkronizálódnia kell a belső adatbázisban vagy CRM-ben. Ha nincs ez a kapcsolat a CRM és a marketing automatizálás között, akkor a leiratkozásokat manuálisan kell elvégezni.
Leválogatás a heti kampányokra: ez marketingautomatizálási szoftverből történne, hisz az van kapcsolatban a CRM-mel, tehát az összes adatot látja ami benne van. Senkitől sem kell kérni, nem kell várni rájuk, nem kell a válogatással foglalkozni. Megszűnne a duplikációk, leiratkozások és visszapattanások problémája, hisz egy rendszerről beszélünk, amiben ott vannak az adatok. Leiratkozások, visszapattanások ettől függetlenül természetesen történhetnek, és foglalkozni kell vele, de duplikáció nem létezne. Ezek azok a problémák, amelyeket megoldana a marketingautomatizálási szoftver.
Megjegyezném, hogy egy hírlevél szoftver esetében néha a százezres vagy nagyobb címlista - nem beszélve egy-két millióról - már drágább hírlevél szoftverben, mint marketingautomatizálási megoldásban. Itt beszélhetünk olyan marketingautomatizálási megoldásokról is, amelyek címlista alapján és / vagy kiküldése alapján kalkulálják a csomagok árát. Természetesen lennének olyanok, amelyek drágábbak, de vannak olyan megoldások, amelyek olcsóbbak, mint a hírlevél szoftverek.
A marketingautomatizálási szoftver előnye a hírlevél szoftverrel szemben:
- a leválogatást a marketing végezné,
- nem kell szervezni és másra várni,
- nem létezne duplikáció, mint probléma,
- többféle szegmentálást is lehetne csinálni.
A marketingautomatizálási szoftver olyan lehetőségeket rejt, amit hírlevél szoftverrel nem tudunk elvégezni, nem beszélve arról, hogy ezek a szoftverek integrált megoldások, ami azt jelenti, hogy több megoldás van egyben.
A landingek, formok, listák, szegmentálások kezelése mind egy kézben lenne, egy ablakon keresztül megoldható. Ezáltal szakmailag jobb kampányokat, jobb marketinget lehet létrehozni, és néha olcsóbban, mintha a hírlevél szoftvert kapcsolnánk össze a CRM-mel.
Tehát amikor az e-mail marketing kezd komplikált lenni és sok az e-mail cím, érdemes elkezdeni összehasonlítani különböző megoldásokat, így a marketing szoftvereket is.
SUBMIT YOUR COMMENT