Arról már volt szó, hogy technikai szempontból mikortól érdemes marketing automatizálással (is) foglalkozni. Most vizsgáljuk meg az emberi erőforrás oldalát.
Szükség van-e marketingesre a cégnél, aki ezzel foglalkozna és ha igen, hány főre, s egyáltalán, milyen esélyekkel nyúlhat ehhez a területhez.
Kis cégek
A cég mérete a mérvadó. Ha egyszemélyes és a vezetőnek nincs ilyen jellegű tapasztalata, azaz csupán annyit tud a témáról, hogy nagyobb bevételt szeretne, egy megbízott külső partnere pedig erre tud reagálni és eredményeket is produkálni, az nagyon ritka.
Házon belül nehezen kivitelezhető az automatizálás. Esetleg egy-egy területre alkalmazhatják, mint mondjuk csak közösségi médiára, vagy csak e-mail marketingre, ami már nagy segítség lesz. Ha több platformmal rendelkeznek, a közösségi média marketing automatizálási szoftverek segíthetnek abban, hogy gyorsabban, egyszerűbben, automatikusan működjenek a dolgok. Vagy ha az e-mail marketingben elkezdik építeni az automatizmusokat, persze nem egyszerre, hanem olyankor, amikor van erre idejük ezzel foglalkozni (s még némi tudással is rendelkeznek ehhez) akkor megoldható. Ha a tulajdonos kiszervezi a feladatot, de nem tudja ellenőrizni a folyamatokat, akkor nagyobb problémákkal is számolhat, mint az, hogy nem jönnek a nagy eredmények.
Közép méretű cégek
Közepes méretű cégeknél vagy nincs, vagy 1-2 marketing munkatárs az általános. Ha nincs ilyen, több mint valószínű, hogy a sales hatáskörébe fognak tartozni bizonyos marketing feladatok is. Ezért amennyiben a kiszervezett munkát választják, a sales lesz az, aki(k) a folyamatot felügyeli és ez jó megoldásnak tűnik.
B2C esetében az értékesítők tudják, ki a célcsoport, mik az értékesítési folyamatok és milyen segítségre lesz nekik szükségük. Márkázási szempontból ne várjunk tőlük irányítást, de a MA területén megfelelnek. Amennyiben a cégnél van marketinges és meggyőzte a vezetőséget és van affinitása ezzel foglalkozni, akkor csak a képzéséről kell gondoskodni. Ez a legegyszerűbb és legegyenesebb út.
Nagyvállalatok
Nagyvállalatok esetében más a hangsúly. Lehet, hogy több marketing osztálya is van és sok a marketingese, de ha B2C területen vannak lehet a MA nem is létszükséglet. A B2C marketing automatizálást talán a közösségi média platformokra, vagy esetleg a chatbotra érdemes rábízni.
Esetükben több mint valószínű nem a mesterséges intelligencia chatbot megoldásokat kell használni, hanem előre megírt forgatókönyveket, amiket félévente/évente kell ellenőrizni. Ott lenne a weboldalon és sok mindenben segítene.
A B2C cég esetében a lead generálás csupán reklámból érkezhet. A hírlevél is inkább márkázási eszköz, nem lead generálás.
A MA nehezítik a B2C cégek ügynökségei, akik klasszikus on- és offline eszközökkel operálnak, nem a marketing automatizálással.
Szempontok a bevezetésnél
Ha a B2B nagyvállalat teljes MA-t vezetne be, akkor a következő szempontokat javasolt figyelembe venni:
- Használ-e a központ (anyacég) marketing automatizálást és mikor tervezi bevezetni más országokban, ahol jelen van, ki kell-e várni a bevezetést lokálisan is?
- Ha használ és nem tervezi a bevezetést más országokban, kérdés, hogy engedélyezi-e az itteni cégnek, hogy egyénileg döntsön MA rendszer bevezetéséről.
- Olyan kérdések is lesznek, hogy ki lesz a projekt felelőse (PM). Ha a marketing részlegen van direkt marketinghez értő munkaerő, akkor valószínűleg arra a csapatra esik majd a választás.
- Ki vegyen részt a tendereztetésben? Itt a marketingen kívül az értékesítés, az IT és a jogi részleg is képviseltetheti magát. A gond akkor van, ha a marketing nincs felkészülve az igényekre, vagy esetleg ők dobják fel az igényt automatizálásra mondván nézzük meg, írjuk ki a tendert majd később átveszi az IT netán az értékesítés vagy legrosszabb esetben a jog. Nem azt mondom, hogy feleslegesek ezek a részlegek, hanem a marketingnek fel kell készülnie ebből a témából és tartania azt az igényszinten, amire szüksége lesz a marketing automatizáláshoz.
- Milyen megoldásszállítókat fognak meghívni a tenderre? Több mint valószínű nem a magyar szereplőket, esetleg csak a képviselőiket. Marketingautomatizálás témában általában külföldiek a meghívottak. A gyártóktól viszont minden olyan IT compliance, GDPR és egyéb szempontokat tartalmazó dokumentumokat kérnek majd, amik nem elsősorban maga a szoftver üzemeltetését magyarázzák. Lehet a marketing és a sales képben van arra vonatkozóan, hogy mit kell teljesítenie a szoftvernek, de ez is elég ritka.
- Ki fogja üzemeltetni a MA rendszert (napi felhasználó)? Mi lesz kiszervezve a folyamatokból és mi nem? Általában a content marketinget és a web designt ki szokták szervezni és koordinálás-, valamint a szoftver üzemeltetése marad házon belül.
- Az ár az utolsó helyen áll a MA kiválasztásánál. Meg az, hogy mindez hogy néz ki ergonómiailag, sajnos! Az a tapasztalatom, hogy ez az utolsó szempontok egyike – mikor a többin már átment valamelyik tenderben részt vevő szoftver.
SUBMIT YOUR COMMENT