Nem kérdés, hogy lehet-e leadeket szerezni reklámokkal. Amit itt fontos mérlegelni, hogy milyen áron. Ebben a bejegyzésben bemutatjuk, hogy az egyes reklámtípusok és organikus marketingeszközök mire alkalmazhatóak, hogyan működnek, illetve alkalmasak-e egyáltalán leadgenerálásra.
E-mail marketing
Számtalan korlátozó tényező befolyásolja az email marketing sikerességét; hatással van rá például a személyes adatvédelem (GDPR), illetve az is, hogy nem lehet listákat vásárolni Magyarországon. Ha mégis így teszünk, feltehetően nem érünk el nagy sikereket, hiszen személyes e-mail cím hiányában egyrészt nem egyértelmű ki áll a monitor másik oldalán, másrészt azt sem tudhatjuk, a címzett miképp fog reagálni a megkeresésünkre.
Szöveges hirdetés hírlevélben
Egy jó lehetőség az email marketingen belül. Első lépésként térképezzük fel, milyen szereplői vannak az iparágunknak, milyen médiatípusok, illetve portálok aktívak a piacon, valamint, hogy ők használnak-e egyáltalán hírleveleket. Amennyiben igen, több mint valószínű, hogy lehetőségünk van együttműködni velük, eljutni a célcsoportunkhoz, csak az ő hírlevelükön keresztül.
Természetesen az a legjobb megoldás, ha Te magad építed a listádat, saját leadgenerálással is foglalkozol, és ösztönzöd a hírleveledre való feliratkozást valamilyen csalival. Így fokozatosan kiépül egy olyan adatbázisod, amivel nagyszerű eredményeket lehet elérni, és hatékonyan értékesíteni, reklámozni.
Listatulajdonosok
Egy másik legális megoldás a listatulajdonosokkal történő kapcsolatfelvétel lehet. Ők azok, akik legális úton – pl. nyereményjátékokon keresztül – gyűjtenek e-mail címeket.
Fontos, hogy már üzletkötés előtt egyeztess velük célcsoportodról, hogy egy számodra már eleve ideális, szűrt listára kapj árajánlatot. Tudnod kell, hogy minden szűrő után felárat kell fizetned.
A listatulajdonosok csak ezt követően határozzák meg a kampány költségét, illetve azt, hogy várnak-e tőled EDM-et (Electronic Direct Mail), vagyis email reklámot, amelyet Neked kell előkészítened HTML-ben.
Ők majd ezt a kapott anyagot helyezik el saját rendszerükben, illetve küldik ki az előre leszűrt listán szereplő személyeknek és cégeknek.
Közösségi média marketing
Habár sokan használnak közösségi média marketinget, 80%-uk korántsem megfelelően. A posztok ugyanis legtöbbször reklámszagúak, amelyekre nem szívesen reagálnak a felhasználók.
Egy sikeres bejegyzés legfontosabb ismérvei:
- segítse a célcsoportot,
- legyen informatív,
- edukáljon,
- néha szórakoztasson is.
A közösségi média marketingnek fontos szerepe van, főleg akkor, ha hirdetéseket is futtatunk. Nagy jól kell meghatározni a célcsoportot, és nem is minden social media platform egyformán hatékony a különböző csoportok esetében. Magadnak kell feltérképezned, hogy melyik a legideálisabb az üzleted számára.
Fontos tudnod, a LinkedIn hirdetések meglehetősen drágák. Kattintás után kell majd fizetned, de rengetegszer előfordul, hogy olyan kattint, tehát olyanért fizetsz, aki nem is célcsoportod. A becslések szerint Magyarországon ez a hirdetési forma háromszor drágább, mint a Google hirdetés.
Ugyanez vonatkozik a Google és Facebook hirdetési kampányokra is. Vannak esetek, amelyekben tudnak jó eredményeket produkálni ezek a típusú kampányok, de utána erősen kell szűrni a regisztrációkat, hogy kiderüljön ki lehet a potenciális ügyfél. Fizetni viszont mindenkiért kell, mert kattintás után történik az elszámolás. Profi kampánymenedzserrel vagy külső ügynökséggel szabad belemenni ilyen leadgenerálásba.
Keresőoptimalizálás
A keresőoptimalizálás köztudott, hogy egy rendkívül hosszadalmas, egyáltalán nem költséghatékony megoldás. Habár leadeket lehet vele gyűjteni, rengeteg időt felemészt, – hónapokig, sőt akár évekig is eldolgozhatsz egy ilyen projekten. A várt eredményeket azonban nem feltétlenül fogja hozni, ugyanis a keresőmotorok folyamatosan változtatják az algoritmusaikat.
Display és videóreklámok
A display és videóreklámok egyáltalán nem leadgenerálásra valók, kivéve a remarketing esetében. Nagyobb büdzsék esetében lehet generálni leadeket ezekkel az eszközökkel, de a megtérülés kétséges. Máskülönben ezeket márkaépítésre érdemes használni.
Remarketing
Ez egy nagyobb téma, röviden annyit jelent, hogy ha az olvasók a weboldaladra, landing vagy kampányoldaladra érkezve nem regisztrálnak vagy nem vásárolnak – sőt akár elhagyják a felületed, egyedül remarketinggel tudod megtalálni és visszacsábítani őket. Ennek a sikerességi aránya egész jó, 4-5% körül mozog.
Szponzoráció
Szponzoráció szintén egy komplex terület, nagyon sokat kell foglalkozni vele ahhoz, hogy valamilyen leadet hozzon, ezért a legtöbben inkább nem is használják.
PR és publicitás
Hatalmas előnyt jelenthet, ha lehetőséged adódik olyan bloggerekkel vagy szakportálokkal együtt dolgozni, akik hajlandóak közzétenni a szakcikkedet. Persze, a fizetett PR megjelenésekkel ott jelenik meg a cikked, ahol akarod és ennek is van előnye.
Habár bevételre ebből a forrásból nem számíthatsz, esélyt kaphatsz egy mélylink elhelyezésére a cikkben, amely közvetlenül a weboldaladra irányítja a látogatókat.
Ez különösen hasznos lehet főleg abban az esetben, ha olyan oldalakon jelenik meg a cikk, ahol a potenciális ügyfeleid is gyakran megfordulnak, ugyanis ez jelentősen növelheti az esélyeid, hogy új látogatókat és értékes leadeket szerezz.
Marketing csalik szerepe a targetálásban
A reklámozás során elengedhetetlen valamilyen marketing csali bevetése, amely segítheti a feliratkozások ösztönzését, valamint a potenciális ügyfelek bevonzását és kvalifikálást.
A LinkedInen futtatott kampányoknál – függetlenül attól, hogy azok fizetős vagy csupán új kapcsolatok bevonzását segítik elő – elengedhetetlen, hogy megfelelő stratégiával rendelkezz. A kitűzött célok elérése érdekében olyan "csalit" kell bevetned, amely segítségével kiválaszthatod, kik azok a kapcsolatok, akikkel érdemes további interakcióba lépni. A célzás itt is kulcsfontosságú, hiszen itt is fennáll a veszélye, hogy olyan személyek kattintanak hirdetésedre, akik nem tartoznak a célcsoportodba.
Mindent összevetve a reklámmal is lehet leadeket szerezni, de az is előfordulhat, hogy nem éred el a kívánt célt. Elengedhetetlen tehát annak a folytonos mérlegelése, hogy a reklámozással elért eredményeink milyen költségekkel járnak, megéri-e.