Arról már volt szó, hogy technikai szempontból mikortól érdemes marketing automatizálással (is) foglalkozni. Most vizsgáljuk meg az emberi erőforrás oldalát.
Szükség van-e marketingesre a cégnél, aki ezzel foglalkozna és ha igen, hány főre, s egyáltalán, milyen esélyekkel nyúlhat ehhez a területhez.
A cég mérete a mérvadó. Ha egyszemélyes és a vezetőnek nincs ilyen jellegű tapasztalata, azaz csupán annyit tud a témáról, hogy nagyobb bevételt szeretne, egy megbízott külső partnere pedig erre tud reagálni és eredményeket is produkálni, az nagyon ritka.
Házon belül nehezen kivitelezhető az automatizálás. Esetleg egy-egy területre alkalmazhatják, mint mondjuk csak közösségi médiára, vagy csak e-mail marketingre, ami már nagy segítség lesz. Ha több platformmal rendelkeznek, a közösségi média marketing automatizálási szoftverek segíthetnek abban, hogy gyorsabban, egyszerűbben, automatikusan működjenek a dolgok. Vagy ha az e-mail marketingben elkezdik építeni az automatizmusokat, persze nem egyszerre, hanem olyankor, amikor van erre idejük ezzel foglalkozni (s még némi tudással is rendelkeznek ehhez) akkor megoldható. Ha a tulajdonos kiszervezi a feladatot, de nem tudja ellenőrizni a folyamatokat, akkor nagyobb problémákkal is számolhat, mint az, hogy nem jönnek a nagy eredmények.
Közepes méretű cégeknél vagy nincs, vagy 1-2 marketing munkatárs az általános. Ha nincs ilyen, több mint valószínű, hogy a sales hatáskörébe fognak tartozni bizonyos marketing feladatok is. Ezért amennyiben a kiszervezett munkát választják, a sales lesz az, aki(k) a folyamatot felügyeli és ez jó megoldásnak tűnik.
B2C esetében az értékesítők tudják, ki a célcsoport, mik az értékesítési folyamatok és milyen segítségre lesz nekik szükségük. Márkázási szempontból ne várjunk tőlük irányítást, de a MA területén megfelelnek. Amennyiben a cégnél van marketinges és meggyőzte a vezetőséget és van affinitása ezzel foglalkozni, akkor csak a képzéséről kell gondoskodni. Ez a legegyszerűbb és legegyenesebb út.
Nagyvállalatok esetében más a hangsúly. Lehet, hogy több marketing osztálya is van és sok a marketingese, de ha B2C területen vannak lehet a MA nem is létszükséglet. A B2C marketing automatizálást talán a közösségi média platformokra, vagy esetleg a chatbotra érdemes rábízni.
Esetükben több mint valószínű nem a mesterséges intelligencia chatbot megoldásokat kell használni, hanem előre megírt forgatókönyveket, amiket félévente/évente kell ellenőrizni. Ott lenne a weboldalon és sok mindenben segítene.
A B2C cég esetében a lead generálás csupán reklámból érkezhet. A hírlevél is inkább márkázási eszköz, nem lead generálás.
A MA nehezítik a B2C cégek ügynökségei, akik klasszikus on- és offline eszközökkel operálnak, nem a marketing automatizálással.
Ha a B2B nagyvállalat teljes MA-t vezetne be, akkor a következő szempontokat javasolt figyelembe venni: