Ebben a bejegyzésben arra próbálunk válaszolni, hogy mire valók az online formok, hol kell lenniük a website-on belül, mivel szoktuk létrehozni azokat, melyek az eddigi módszerek korlátai, mi a progresszív profilozás, mire jó és milyen kézzelfogható eredmény származik belőle, illetve mivel lehet megvalósítani?
Nagyon sok marketinges szeretne már első alkalommal sok adatot szerezni a kampányokban, ahol formokat – online űrlapokat - használnak. Ehhez azonban olyan űrlapot kell használni, amely sok mezőt tartalmaz. Az alábbiakban bemutatjuk a progresszív profilozás módszerét, mellyel a sokmezős űrlap problémáját tudjuk kiküszöbölni.
A form egy online űrlap, ami a website egyik oldalán, a landing – kampány - oldalon vagy akár egy micro site-on szerepel. Ezekre az oldalakra fizetős vagy ingyenes kampányokkal odavonzzuk a látogatókat, a leadeket, és azt szeretnénk, hogy töltsék ki az ott található űrlapot. Ezáltal bekerülnek az adatbázisunkba, és később tudunk velük kommunikálni. Természetesen a be kell tartani a GDPR szabályokat, de ez nem a mai téma, ma csak a formokról beszélünk.
A formokkal gyakorlatilag új leadeket szeretnénk gyűjteni, illetve arra is szolgál, hogy az eddig leadeket tovább vigyük az értékesítés, az üzletkötés felé. Azokat a leadeket, akik már szerepelnek az adatbázisunkban, majd elküldtünk nekik egy hírlevelet. Vagy azokat, akik a honlapunkon vagy máshol látott hirdetésre kattintva megérkeztek a landing oldalra. Ott újra ki fogják tölteni az új űrlapot, amikor kérik pl. egy e-book letöltését vagy éppen webináriumra jelentkeznek. Összegezve, a formokkal tudunk új leadeket szerezni vagy a régieket tovább vinni az értékesítés felé.
Landing oldal
Rövid – két, maximum három oldal – képernyő hossz esetén elegendő fent az első képernyőben.
Három képernyő hosszúságú landing oldal esetén lehet egy gomb lent a képernyő végén, amire kattintva visszaviszi a látogatót az oldal tetejére, ahol ki tudja tölteni a formot.
Hosszú landing esetén a formnak nemcsak fent, az első képernyőben, hanem mindenképpen valahol az oldal közepén és a végén is szerepelnie kell.
Website
Ha website-ról beszélünk, akkor a formok többféleképpen és több helyen szerepelhetnek. Gomb segítségével is vihetjük a formra a látogatót, de lehet direkt online form is az oldalakon. Ilyen például a kapcsolat oldal, az űrlap, ahol azt szeretnénk, hogy bejelentkezzen az érdeklődő és küldjön nekünk valamilyen üzenetet.
Hírlevél formok is vannak általában a website-okon. Sőt, lehet, hogy kettő vagy több formában szerepel az a form. Ez azt jelenti, hogy mondjuk a blog oldalon a jobb oszlopban szerepel egy boxban, de mondjuk a cikkben, a közepén vagy a végén szerepel más formában, merthogy ott más kinézetben, szélességben, hosszúságban kell, hogy megjelenjen. De mind a két form ugyanarra a listára fogja vinni a látogatót, a hírlevél listára.
Aztán ott vannak a csalik, mint például a termékismertetők, amelyeket szintén a website-okon szoktunk használni. Ebben az esetben az űrlap a termék vagy a szolgáltatás oldalakon található, ahol a látogató a form kitöltéséért cserébe meg fogja kapni az adott csalit, ami lehet egy e-book vagy bármi más, amit előkészítettünk.
Tehát ebből is látszik, hogy többféle form létezik, több dologra tudjuk használni. Igazából nem egy form a végcél, hanem az, hogy ahol csak lehetséges, próbáljunk interakcióba lépni a website vagy a landing oldal látogatójával.
Aki hírlevél szoftvert használ – többségében marketingesek, értékesítők, KKV vállalkozók - azok tudják, hogy minden hírlevél szoftverben ott van a lehetőség, hogy a szoftverben előkészített formot össze tudják kapcsolni a listával. Ezek az űrlapok kattintásokkal összerakhatóak: név, vezetéknév, cégnév, e-mail-cím vagy egyéb, amire szükség lehet. El kell készíteni az alap stilizálást, és utána tudjuk a formot összekapcsolni.
Az összekapcsolásnak két módja van: az egyik, hogy kimásoljuk a kódját és beillesztjük a saját, egyedi fejlesztésű honlapunkra. Azonban ha egy nagy márkájú hírlevél szoftvert használunk, akkor több mint valószínű, hogy WordPress és más szerkesztőségi rendszerekkel kiépítették azt az API kapcsolatot, ahol ezeket a dolgokat egy-két kattintással össze tudjuk kapcsolni.
Tehát általában a hírlevél szoftverekben a fenti lehetőségek elérhetőek. Gyorsan össze tudjuk rakni, ám a megvalósításban mégis vannak korlátok. Például valahol össze lehet kapcsolni az e-mail visszaigazolással, netán valamilyen automatizmussal, azonban annak is vannak korlátai, máshol meg nem lehet. Valahol lehet perszonalizálni, máshol nem. Valahol lehet egyedi mezőket berakni, más szoftverekben nem lehet.
Aztán vannak olyan mezők, amelyek nem kell, hogy látszódjanak. Például, ha egy webináriumot készítek, akkor jó lenne az automatizmusban tudni a webinárium dátumát és pontos idejét. Így van lehetőségem az esemény előtt és után automatizálni dolgokat. Ezt például hírlevél szoftverben lehetetlen beállítani.
A progresszív profilozás segít ezeknek a problémáknak a megoldásában. Általában a marketingesek többet szeretnének megtudni a leadekről. Ezért nem csak négy-öt mezőt tesznek be a formba - ami piaci átlag nemzetközileg -, hanem többet. Korábban a Direkt és Interaktív Marketing Szövetség (mai nevén DIMSZ Adatvezérelt Marketing Szövetség) készített egy felmérést, amely kimutatta, hogy minél több kérdést teszünk fel - tehát 5 mezőn túl -, annál kevesebben fogják azt kitölteni. A kimutatás szerint tizenvalahány százalékkal csökken a kitöltési szándék. Tehát minél több további mezőt akarunk berakni az űrlapba, annál kisebb a valószínűsége, hogy ki fogják tölteni, azaz kevesen lesznek a végén.
Marketing-automatizálási szoftver segítségével tudjuk az egyéb kérdéseket - tehát az alap négy-öt kérdésen túl – előkészíteni és egy megfelelő helyre betenni a szoftverben. Amikor készítjük a formot, meg tudjuk tenni az egyéb beállításokat ahhoz, hogy a landing oldalon a formban megjelenjen a 6. kérdés, tehát az első a progresszív profilozási sorrendből. Majd amikor a látogató megérkezik a landing oldalra, először kitölti a formot és ugye a 6. kérdést is, mely által ő így bekerül a rendszerbe.
Majd következő alkalommal, amikor egy másik csalit le akar tölteni vagy bejelentkezni egy olyan webináriumra, ami űrlap függő, akkor már a következő, a hetedik progresszív profilozási kérdés fog megjelenni és így tovább. Ez azt feltételezi, hogy ha további öt kérdést akarunk feltenni, akkor legyen legalább öt csalink vagy valamilyen esemény vagy bármi más, amire tudunk öt landinget használni, és az öt landingen öt űrlapot. Minden űrlapnál be fogjuk állítani a progresszív profilozást. A rendszer fel fogja ismerni a felhasználót, így neki következő alkalommal már nem kell kitöltenie az első négy-öt kérdést, mert azok előre ki lesznek töltve. Csak a progresszív profilozási mezőket kell kitöltenie. Ezzel gazdagítja a profilját a felhasználó.
A progresszív profilozás révén tehát több kérdést tudunk feltenni. De mi a kézzelfogható eredménye a progresszív profilozásnak?
Azáltal, hogy több információnk van a leadről, tehát a potenciális megrendelőről, további pontokat, úgynevezett lead scoringot ((lead scoring belső linket betenni) tudunk biztosítani számára. A rendszer ezt magától fogja számolni minden egyes form kitöltése után. Így gyorsabban rá tudunk jönni arra, hogy mennyire komoly ez a lead, mint potenciális vásárló.
Tehát a lead scoring is meg fogja mutatni, hogy mennyi formot és azon belül mennyi egyéb mezőt töltöttek ki a látogatók. Természetesen az egyéb mezőkre - amelyek progresszív profilozási mezők -, tudunk esetleg erősebb pontszámot adni, ha ezek tényleg fontos kérdések. Ebből következően a lead scoring pontszám az egekbe fog szökni. Ezzel azt az eredményt fogjuk elérni, hogy gyorsabban, magasabb pontszámú leadeket fogunk látni, akiket azonnal lehet küldeni a salesnek, hogy azok további kapcsolatot létesítve, az értékesítés felé tudják őket vinni.
Vannak különböző szoftverek, amelyeket meg lehet rendelni a progresszív profilozásra. Láttam már megoldást arra, hogy cégen belül az informatikai részleg előkészített ilyen mezőket, tehát ők fejlesztettek. Igaz, itt akkor nincs lead scoring és további összekapcsolt lehetőségek, nincsenek információk, riportok, egyebek.
A leginkább használatos megoldások a marketing-automatizálási szoftverek, amelyekben ezek a lehetőségek szerepelnek. Tehát a form készítésnél ott van a lehetőség, hogy progresszív profilozási kérdéseket tegyünk fel - gyakorlatilag bármilyen kérdést. Az alapkérdések minden rendszerben benne vannak, akár CRM, akár marketing automatizálás, akár hírlevél rendszerről van szó. Ha szükséges, akkor készíthetünk egyedi kérdéseket, mezőket, amelyeket szintén tudunk használni a progresszív profilozásnál.
Tehát összegezve a progresszív profilozással nagyon gyorsan tudunk további információkat szerezni a leadekről, építeni a lead scoringot, és tovább, gyorsabban vinni afelé, hogy ügyfél legyen belőle.